Sylvia Plath i Silvia Federici, dues escriptores ben
diferents ─l’una, poeta i narradora, l’altra, militant activista i assagista─,
a més del nom, comparteixen una visió del món i de la nostra societat lúcida i
crítica, que exposen, cada una a la seva manera. Coincideixen, per exemple, en
la denúncia de les pràctiques de mètodes agressius, suposadament terapèutics ─als
hospitals dels Estats Units, a la dècada de 1950, es van lobotomitzar unes 40.000 persones, majoritàriament dones─.
Federici ens obre els ulls presentant els fets. Plath els va patir en la pròpia
carn i en fa literatura.
«Des dels programes d’esterilització massiva implementats
al servei de l’eugenèsia fins a l’invent de les lobotomies, els electroxocs i
les drogues psicoactives, la història de la medicina ha mostrat sistemàticament
una voluntat de control social i una determinació per reprogramar els nostres
cossos insubmisos per fer-nos més dòcils i productives.»
Més enllà de la perifèria de la pell, Silvia Federici
«─Saps de què són, aquestes cicatrius? ─va insistir la
Valerie.
─No. De què són?
─Em van fer una lobotomia.
─I com et trobes?
─Bé. Ara ja no m’enfado. Abans, estava sempre enfadada. (...)
Ara puc anar a la ciutat, o a comprar, o a veure una pel·lícula, si m’acompanya
una infermera.
─Què faràs, quan surtis?
─Ah, no sortiré. ─La Valerie va riure─. Hi estic bé, aquí.»
La campana de vidre, Sylvia Plath
Bruixes, caça
de bruixes i dones, Silvia Federici
«Em vaig cargolar a l’extrem més allunyat de l’alcova amb
la manta sobre el cap. No era tant l’amenaça de l’electroxoc, el que em feia
mal, sinó la traïdoria descarada de la doctora Nolan. La doctora Nolan
m’agradava, me l’estimava, li havia servit tota la meva confiança en safata,
l’hi havia explicat tot, i ella m’havia promès, exactament, que m’avisaria amb
temps si mai m’havien de fer un altre electroxoc.
Si m’ho hagués dit la nit abans jo hauria passat la nit
desperta, naturalment, aterrida i plena de premonicions, però l’endemà hi
estaria conformada i preparada. Hauria
caminat pel corredor entre dues infermeres (...) amb dignitat, com una persona fredament
resignada a l’execució.
La infermera es va inclinar sobre meu i em va cridar pel
nom.
Em vaig apartar i em vaig arraulir més al fons del racó. La
infermera va desaparèixer. Sabia que tornaria, de seguida, acompanyada de dos
ajudants corpulents, i que em portarien, bramant i picant de peus, per davant
del públic somrient reunit al saló.
La doctora Nolan em va envoltar amb el braç i em va abraçar
com una mare.»
La campana de vidre, Sylvia Plath
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada